Rysowanie – ważna czynność, która wesprze rozwój Twojego dziecka
Mamy XXI wiek, czas opływający w coraz nowsze rozwiązania technologiczne. Czas, w którym rysowanie i pisanie zeszło na dalszy tor. A może jednak nie? To nie jest kwestia dalszego toru, to kwestia innego toru. Dziś dzieci rysują i piszą na tabletach. Co na to dłonie i oczy? Ani dla jednego, ani dla drugiego zabawy tabletowe/smartfonowe nie są dobrym rozwiązaniem.
Oczywiście, że znajdą się tacy, którzy będą twierdzili, że pisanie, czy rysowanie za pomocą palca na ekranie dotykowym niczym nie różni się od pisania i/lub rysowania za pomocą długopisu, pisaka, czy kredki na papierze. Pierwsza część z nich nie będzie chciała dać się przekonać, że ruchy ręki w obu tych przypadkach są całkowicie inne. Druga część natomiast, po krótkim wytłumaczeniu zrozumie, że pomiędzy jedną, a drugą czynnością jest kolosalna różnica.
Co takiego ma więc wpływ na to, że dzieci nie potrafią rysować i pisać? Czy rysowanie lub pisanie jest w dzisiejszych czasach traktowane jako czynność zbędna, a może mniej ważna? Wielu rodziców stawia na to, by dziecko w trakcie początkowego etapu rozwoju miało zapewniony przede wszystkim ruch. Świetnie, bo ruch to bardzo ważny aspekt w perspektywie rozwoju dziecka. Natomiast nie można powiedzieć, że ruchy precyzyjne dłoni (w tym palców), są mniej ważne od biegania, skakania czy wspinania się. Jasne, zarówno podczas biegania, skakania, jak i wspinania się ręce biorą czynny udział. Nie jest to jednak taka praca, jaka występuje w trakcie obcowania z kredką (lub innym narzędziem pisarskim), czy też w trakcie obcowania np. z drobnymi przedmiotami.
Rysowanie – ważne czy nieważne?
Niezależnie od tego do jakiej perspektywy chciałabym się tutaj odnieść, odpowiedź jest jedna – rysowanie jest bardzo ważne. Zarówno w procesie ogólnego rozwoju dziecka, jak i w dokładniejszej tj. perspektywie rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego. Rysowanie najczęściej traktowane jest w kategorii bazgrolenia przez dziecko po kartce. Oczywiście, nie jest to absolutnie, ani trochę mylne założenie. Jest ono jak najbardziej prawidłowe, ale możemy je zdecydowanie bardziej rozwinąć. W dalszej części tego tekstu wymienię najróżniejsze funkcje rysowania, czyli innymi słowy: wyjaśnię co takiego (jakie funkcje i sprawności) może rozwijać Twoje dziecko w trakcie rysowania.
Rysowanie wpływa na rozwój:
- sprawności grafomotorycznych (niezbędnych do nauki pisania!),
- chwytu narzędzia pisarskiego,
- funkcji wzrokowych (wodzenie wzrokiem za ręką i kredką – koordynacja wzrokowo-ruchowa),
- funkcji słuchowych (wydaj polecenie: dorysuj kreskę, kropkę, kółko itd.),
- myślenia przyczynowo-skutkowego (dotykając kredką kartki zostawiam na niej ślad),
- wiedzy o kolorach, kształtach i wszelakich innych elementach,
- dziecięcej matematyki (narysuj trzy kreski, ile kresek musisz dorysować, by były cztery? itp.),
- analizy i syntezy wzrokowej (narysuj domek, potnij go tak, by mieć kilka elementów, rozsyp elementy i złóż obrazek z powrotem).
Myślę, że spokojnie można byłoby wymienić tutaj jeszcze co najmniej kilka umiejętności rozwijanych w trakcie rysowania, ale te wydały mi się zdecydowanie najważniejsze.
Czy Twoje dziecko musi lubić rysować?
Kończąc dzisiejszy wpis, chciałabym odpowiedzieć na pytanie: czy dziecko musi lubić rysować? I obalić stwierdzenie „przecież w trakcie rysowania na tablecie ręka też pracuje”.
Strasznie często dostaję wiadomości o treści „czy moje dziecko musi lubić rysować?”. W odpowiedzi na to pytanie zawsze mam ochotę zadać inne pytanie: czy Twoje dziecko cokolwiek MUSI? Teoretycznie wszystko może, niczego nie musi. Zawsze jednak istotne jest rozważenie wszelkich „za” i „przeciw”. Inna sprawa, że zawsze zastanawiam się z czego wynika to, że dziecko czegoś nie lubi. Wiesz, zdarza się tak, że rodzic nie lubi rysować, a skoro podejście rodzica do danej aktywności jest negatywne, to dziecko podąża za rodzicem. Wiem, że do pewnych aktywności ciężko jest się nam przełamać, ale czasami warto zagryźć zęby i zrobić to, bo korzyści dla dziecka mogą przewyższyć nasze pozorne „straty”.
Na sam koniec, chciałabym dodać kilka słów na temat różnicy w rysowaniu po ekranie, a rysowaniu po kartce. O ile rysowanie po kartce (trzymając kredkę lub inne pisadło) świetnie wpływa na rozwój tzw. ruchów precyzyjnych dłoni. O tyle mazanie palcem po ekranie tabletu – nie. Absolutnie nie godzę się na wysuwanie tutaj argumentu pod tytułem: „no, ale przecież tyle się mówi by pozwalać dzieciom malować/rysować palcami”. Malowanie palcami dostarcza dziecku również wrażeń sensorycznych, wiecie wrażenia dotykowe – zanurzanie palca w cieczy, smyranie kartki i inne. Co więcej, malowanie palcami po kartce nie dostarcza do oczu dziecka światła niebieskiego, które negatywnie wpływa na narząd wzroku.